2022 was ook de start van EnergyDrive - en wàt een start!
In maart 2022, zes maanden na de installatie van ons allereerste laadplein met gewone laders en snelladers, is EnergyDrive opgericht. Een 100% dochterbedrijf van EnergyVision. Vanuit EnergyDrive zorgen we voor oplossingen voor het laden van elektrische wagens, zowel publieke laadpalen, als thuisladers of laadpalen bij bedrijven. Het ontzorgingsmodel van EnergyVision (klanten investeren nooit, wij doen dat) én de groene energie van EnergyVision worden gebruikt. Zo kunnen de klanten van EnergyDrive op elk moment hun wagen laden met groene, lokale en goedkope elektriciteit. Dit is het eerste jaar van EnergyDrive in vogelvlucht:
Laadpleinen bij bedrijven
We contracteerden na ons laadplein in Brussel ook vijf laadpleinen in Vlaanderen, ondermeer in Gent en Antwerpen. Het bedrijf krijgt een gratis laadplein en een hele reeks laadpasjes. Wij leveren tevens groene energie afkomstig uit onze installaties. Klanten kunnen op elk moment van de dag komen laden (aan laadpunten van 22 tot 350 KW) en kunnen rekenen op vaste, voorspelbare tarieven.
Brussels Minister Alain Maron huldigt onze publieke laadpalen in
Eind 2022 werd één van onze EnergyDrive-laadpalen in de gemeente Etterbeek officieel ingehuldigd. Brussels Minister van Energie Alain Maron kwam op een koude winterochtend één van onze publieke laadpalen (ChargyClick-programma van Sibelga) bekijken en inhuldigen. Het doel is om alle Brusselaar zo snel mogelijk toegang te geven tot een laadpunt op minder dan 150 meter van hun deur. Binnen deze aanbesteding installeerde EnergyDrive 492 publieke laadpunten in het Brussels Gewest. Eens zo’n laadpunt geplaatst is, wordt ze zeer intensief gebruikt, met meerdere laadbeurten per dag, zeven dagen op zeven. En het beste nieuws is: bij ons laad je aan de laagste prijzen. Dat is nu eenmaal het voordeel van groene energie: ze is lokaal, ze is voorspelbaar en ze is onafhankelijk van de internationale prijsschommelingen. Zo konden onze klanten het hele jaar elektrisch laden tegen een all-in tarief van 0,24 EUR/kWh, ondanks de hoge energieprijzen elders.
EnergyDrive in zee met Cambio
Eind 2022 had EnergyDrive ruim 800 laadpunten in beheer; waaronder verschillende ultrasnelladers verspreid over het hele land. Naast laadpalen verdeelt EnergyDrive ook laadpasjes. In de zomer van 2022 tekende EnergyDrive een globale deal met Cambio. Zowel in Vlaanderen, Brussel als in Wallonië worden alle elektrische cambiowagens voortaan bediend door EnergyDrive.
De slimste verlichtingspaal!
Wagens laden in grootsteden, dat is niet altijd evident. Mensen hebben geen garage of geen oprit en soms is er ook gewoon op straat geen plaats.
EnergyDrive ontwikkelde daarom EnergyLight, een compact maar slim laadpunt dat zowel op als in een publieke verlichtingspaal kan gebouwd worden. De toepassing werd door ons gepatenteerd en daarna ook effectief op de markt gebracht.
In deze compacte opstelling wordt de structuur van de verlichtingspaal gebruikt om in de buisholte alle technologie te verwerken. Ofwel wordt de laadpaal langs 2 zijden op een verlichtingspaal gehangen. Deze esthetische oplossing zorgt voor minder intensief ruimtegebruik, zonder in te boeten op de slimme functionaliteiten van de laadpaal. De laadpaal communiceert via het gebruik van een laadpas of een ad hoc betaalmodule op de laadpaal.
Zo is EnergyDrive weer wat zichtbaarder op straat – en gebruiksvriendelijker dan ooit.
Investeren in laadpunten, software en mensen
De verbinding tussen groene energie en laadpunten is essentieel in onze strategie, maar uiteraard volstaat het niet enkel te investeren in de bouw van laadpalen en -pleinen. Daarom investeerde EnergyDrive het voorbije jaar in veel meer. In software bijvoorbeeld. We namen een platform over dat we verder uitbouwen, ondermeer voor extra gebruiksvriendelijkheid maar ook om de connectie met onze groene elektriciteit te maximaliseren. Uiteraard investeerden we ook in mensen. EnergyDrive was een idee, maar werd een echt team. Ondermeer Indy, Jonas en Stijn hadden reeds uitgebreide ervaring in de sector voor ze bij ons startten en ook Jochen De Smet kwam al van bij de start van EnergyDrive aan boord. Jochen is voorzitter van EV Belgium, de sectorfederatie voor zero emissie mobiliteit in België.
Samenstelling: Justin Noyez
Met medewerking van: Michèle Adams, Thomas Dauwe, Koen Decourt, Sander Wille, Klaas Michielssens, Maqsud Bilal, Laurens De Greef, Laurien Godfroid
Design en vormgeving: Ilse Maes
Verantwoordelijke Uitgever: Maarten Michielssens
© EnergyVision 2023 – alle rechten voorbehouden